مفهوم علت ومعلوم:اگرموجودی نیازمندبه موجوددیگری باشدووجودش متوقف به موجوددیگرباشد،موجودنیازمندرامعلول ودیگری راعلّت می نامند(این یک قاعده عقلی است که هرمعلولی نیازبه علت داردوتاعلّتش ایجادنشود،بوجودنمی آید).
تعریف واجب الوجود:به موجودی می گویند،که خودبه خودوجودداشته باشدوهیچ نیازی به موجوددیگرنداشته باشد.
تعریف ممکن الوجود:موجودی که خودبخودوجودنداردووجودش وابسته به دیگری است،بعبارت دیگرنیازمندبه علّت است،اگرعلّتش باشدایجادمی شود،اگرنباشد،ایجادنمی شود.
توضیح مقدمه دوم:می دانیم که ممکن الوجودنیازبه علّت دارد،اگرتمام موجودات جهان،ممکن الوجودباشند،نیازمندعلّت باشند،هیچوقت چیزی ایجادنمی شود.
«أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَیْرِ شَیْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ؟»سوره : الطور - جزء ۲۷ -آیه35
«آیابدون علّت خلق شده اند،یاخودشان،خودشان راایجادکردند»
انواع علّت:(ساخت صندلی)
1:علت فاعلی:درنظرگرفتن یک صندلی
2:علت مادی:نجارعلت فاعلی آن است
3:علت صوری:یعنی جسمی که برای ساختن جسمی به کارمیرود(چوب)-شکل آن وسیله رامیگویند(نشستن).
4:علت غائی:هدف ازساختن چیزی است(درس خواندن)
علّت اِعدادی:به علّت هایی می گویندکه زمینه رابرای ایجادچیزی آماده میکنندواگرفرض کنید،که یکی ازآنهاازبین برود،معلول ازبین نمیرود،مثلا:آب،خاک ونور،علّت اِعدادی گیاه است.
علّت حقیقی:به علّت هایی می گویند،که چنان ارتباط مستحکمی بامعلول دارندکه اگریک لحظه ارتباطش بامعلول قطع شودباعث نابودی معلول میشودمثلاََ(صحنه هایی که مادرذهنمان تصورمیکنیم،نسبت به اراده ی مااگریک لحظه اراده کنیم که صحنه ی دیگری راتصورکنیم،صحنه ی قبلی نابودمیشود.
-علت بودن خدابرای جهان ازنوع«فاعلی حقیقی»است.
نظرات (۱)
سیّد محمّد جعاوله
يكشنبه ۱۴ شهریور ۹۵ , ۱۰:۰۰ممنونم
طنزنویس
۱۴ شهریور ۹۵، ۱۰:۱۱خواهش میکنم.