تایتل قالب طراحی سایت سئو قالب بیان


دروغ از منظر قرآن و روایات

 

 دروغ از بدترین معایب، زشت ترین گناهان و منشأ بسیاری از مفاسد است و بالطبع از کارهای زشت و ناپسند و عادت به آن از رذایل اخلاقی و از گناهان کبیره است و تا ضرورت و مصلحت مهمی در میان نباشد ، دروغ گفتن جایز نمی باشد.

دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ایمان است.

علت اصلی دروغ ، عقده حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو است و این یکی از نکات روانی است که به عنوان روانشناسی اخلاقی در کلمات معصومین به آن اشاره شده است.

سرچشمه دروغ نیز گاهی به خاطر ترس از فقر، پراکنده شدن مردم از دور او ، از دست دادن موقعیت و مقام و زمانی نیز به خاطر علاقه شدید به مال و جاه و مقام و ...است که شخص از این وسیله نامشروع برای تامین مقصود خود کمک می گیرد.

ابزار بسیاری از گناهان دروغ است اینکه افراد دروغگو بدبینی و سوء ظن خاصی نسبت به همه کس و همه چیز دارند ، با دروغ خود را بزرگ جلوه می دهند، با دروغ هزار گونه تملق می گویند و یکی از راههای درمان دروغ این می باشد که قبل از هر چیز باید مبتلایان را به عواقب دردناک و آثار سوء معنوی و مادی آن متوجه ساخت و نیز باید باید متوجه ساخت که اگر چه دروغ در پاره ای از موارد نفع شخصی دارد ولی نفعش بسیار آنی و زودگذر است و یکی دیگر از موثرترین راههای درمان دروغ پرورش شخصیت در افراد و کوشش برای تقویت پایه های ایمان در دل آنان است و باید محیط های تربیتی و معاشرتی مبتلایان را از وجود افراد دروغگو پاک کرد تا تدریجا طبق اصل محاکات و تاثیرپذیری محیط وجود آنها از این رذیله پاک گردد.

در سراسر جهان هستی قانون صداقت و صراحت و حقیقت جاری است . هر چند به حسب ظاهر در عالم هستی تضادها و تعارض هایی دیده می شود ولی دروغ و خیانت در طبیعت اصلا وجود ندارد. اصولا حقایق ناب را در طبیعت و هستی باید جستجو کرد و از زبان آفرینش باید شنید. مگر جز این است که تمام قوانین علمی و فلسفی برداشتی است نسبی از جهان هستی و قوانین حاکم بر آن و طالبان حقیقت همه و همه در اسرار هستی می اندیشند و از آن الهام می گیرند و جز با هستی و قوانین حاکم بر آن سروکاری ندارند؟

خلاصه کلام آنکه بنای خلقت و طبیعت بر حقیقت و راستی استوار است ، لکن این انسان ظالم و ستمکار است که حق را با باطل به هم آمیخته و آن را وارونه جلوه می دهد، زیرا باطل محض را نمی شود به مردم ارائه داد که طبع حقیقت جوی مردم خود به خود آن را دفع می کند.

خداوند سبحان چه با زبان تکوین و چه با زبان تشریع با صداقت و راستی با بندگانش سخن می گوید و می فرماید که صداقت برای شما بهتر است. علی(ع) در نهج البلاغه می فرمایند« ولکن یُوخَذُ مِن هذا ضِغثٌ و من هذا ضغث فَیُمزجان ...»(1) مردم قسمتی از حق و قسمتی از باطل را گرفته و در هم می آمیزند و از این راه ، باطل را به خورد مردم می دهند.

یکی از محرمات و آفت های خطرناک زبان، دروغ گفتن است و دروغ از گناهان کبیره می باشد.(2)

طنزنویس ۲۷ شهریور ۹۵ ، ۱۰:۰۰ ۷ ۶ ۵۸۲

نظرات (۷)

  • مجله ویترینو
    شنبه ۲۷ شهریور ۹۵ , ۱۱:۳۹
    احسنت بسیار عالی و مفید...
    اجرکم عندالله
    • author avatar
      طنزنویس
      ۲۷ شهریور ۹۵، ۲۰:۵۶
      بسیارخوشحالم که موردپذیرشتون واقع شد........
  • ms sepah
    شنبه ۲۷ شهریور ۹۵ , ۱۳:۵۲
    سپاس بابت مطلب مفیدت .
    همیشه از خدا میخوام که از دروغ و دروغگوها دورم کنه .
    • author avatar
      طنزنویس
      ۲۷ شهریور ۹۵، ۲۱:۰۶
      خواهش میکنم،قابلتونونداره.....................
      الهی آمین......................
  • ♥سرباز شیعه♥
    شنبه ۲۷ شهریور ۹۵ , ۱۵:۱۷
    ممنون

    جالب بود


    • author avatar
      طنزنویس
      ۲۷ شهریور ۹۵، ۲۱:۰۶
      خواهش میکنمم.....
      متشکرم........................
  • فرناز فرزان
    شنبه ۲۷ شهریور ۹۵ , ۱۵:۲۶
    سلام
    ممنون از مطلب آموزنده و مفیدتون
    کاش بتونیم این عادت زشت رو ترک کنیم.
    • author avatar
      طنزنویس
      ۲۷ شهریور ۹۵، ۲۱:۰۷
      علیک سلام
      خواهش میکنم
      بااراده کردن میتونیم.............
  • نسیم ...
    شنبه ۲۷ شهریور ۹۵ , ۲۰:۳۷
    دروغ... زیاد میشنوم این روزها...
    • author avatar
      طنزنویس
      ۲۷ شهریور ۹۵، ۲۱:۰۹
      متاسفانه.........انشاالله بتونندمردم باتوکل به خداوباخوب خواستن برای یکدیگراین گناه راترک کنند
نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.